Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
't Tongerlohuys
Ad van Haandel
Anthony Caro
Arja Hop
Carel Blotkamp
Carel Visser
Carola Popma en Hans Klein Hofmeijer
De Tuin der Verbeelding
De tekening als omweg naar het beeld
Documenta 10
Dominique Ampe
Echtpaar Mols
Eigentijdse kunst uit China
Eigentijdse kunst uit Israel
Eigentijdse kunst uit Uganda
Figuratieve kunst
Galerie Esprit
Georges Vantongerloo
Giuseppe Penone
God in de Nederlandse beeldende kunst
Grafiek aan weerszijden van de grens
Hans Broek
Hans Broek 2
Henk van den Berg
Henri Jacobs
Het vernuft
Hubert Damisch
Jan Fabre
Jan Vanriet
Jan Vosters
Jean-Marc Spaans
John Koermeling
Klaas Gubbels
Korrie Besems
Kunst in 't Kijkhuis
Lebuin d'Haese en Paul Beckers
Loek Grootjans
Lokaal 01
Lokaal 01 - 2
MUHKA
Marcel Maeyer
Marion Lambert
Mark Outjers
Michael Kirkham
NBKS 1
NBKS 2
NBKS 3
NBKS 4
NBKS 5
Norbert Prangenberg en Herbert Hamak
Ossip
Piet Berghs
Rob Scholte
Ronald Zuurmond
Sal Meijer
Sint Joost
Sol Sneltvedt
Tijdloze geheimzinnigheid
Trudy Peeters en Rolf ter Veer
Vincent Mentzel
Vrouwelijke schoonheid
Wide White Space
William Speakman
Wim Delvoye
Yarre Stooker







Brabantse kunst bij de NBKS De salon die de Nieuwe Brabantse Kunststichting in het gebouw aan de Reigerstraat in Breda heeft ingericht is de derde in een reeks. Om de twee jaar laat de NBKS werk zien van kunstenaars die nieuw ingeschreven zijn in het documentatiebestand. Dat is een aardige gelegenheid om bij elkaar in kort bestek te zien wat er aan kunst gemaakt wordt in Brabant door jonge mensen die vers van de academie komen. Het eerste, het aanbod van kunst op dit moment, is wel waar, het tweede niet helemaal: bij het zien van de namen van de 80 kunstenaars die werk hebben ingezonden voor deze salon valt het op dat er ook een aantal kunstenaars bij zijn die al lang gevestigd zijn en die al over een behoorlijk oeuvre beschikken. Eelco Brand bij voorbeeld was op de laatste KunstRAI vertegenwoordigd door de Amsterdamse galerie Torch, en met succes. Het is kennelijk niet voor alle kunstenaars in Noord-Brabant een vanzelfsprekendheid om meteen ingeschreven te zijn bij de NBKS. Wat vooral opvalt bij deze zo diverse presentatie is de technische perfectie waarover jonge kunstenaars blijken te beschikken. Met name geldt dat het ruimtelijk werk. Het materiaal is vaak heel divers, glad van uiterlijk, gelikt bijna, van een technische volmaaktheid die ook heel misleidend is. Niet alles wat er materieel goed uitziet, is ook belangrijk. Dat zou een omkering zijn. Bij een aantal werken blijft het ook bij die schijn van belangrijkheid. De objecten van Franka van de Goor zijn daar een voorbeeld van. Een van haar werken heeft ze genoemd Lapis Sapientium, steen van geleerdheid. We zien een schitterend afgewerkte opengeklapte kist. In de grootste bergruimte ligt een groot stuk graniet met de woorden lapis sapientium. In het deksel zijn kleine glazen buisjes bevestigd, geschikt voor laboratoriumgebruik, en grotere flessen waarin een tekst is gegraveerd (of geschilderd). Het ziet er helemaal af uit. Het stelt iets aan de orde wat zo gezegd voor veel eigentijds beeldend werk geldt. Veel kunst van dit moment is cerebraal van karakter. Het denken en daarmee dus ook de vorm is een belangrijker bron voor het kunstenaarschap dan de intu´tie. Uit veel beeldende kunst is het volkomen persoonlijke, het expressieve en emotionele verdwenen. Het verstand en de technische beheersing zijn al een tijd lang belangrijker dan het gevoel. Dat is de geest van de eigentijdse beeldende kunst, en de Brabantse kunst maakt daarop geen uitzondering. Het is goed om dat in beeld te brengen. Wat ook duidelijk is, dat is de oppervlakkigheid van veel jonge kunst. Een in dit gezelschap bijna klassieke schilder als Anke Roder is daarop een gunstige uitzondering. Het werk van Eelco Brand ook, maar dat wisten we al langer. Salon III bij de NBKS, Reigerstraat 16, Breda. Tot 8 september is de presentatie dagelijks te zien van 1 tot 5 uur.