Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
't Tongerlohuys
Ad van Haandel
Anthony Caro
Arja Hop
Carel Blotkamp
Carel Visser
Carola Popma en Hans Klein Hofmeijer
De Tuin der Verbeelding
De tekening als omweg naar het beeld
Documenta 10
Dominique Ampe
Echtpaar Mols
Eigentijdse kunst uit China
Eigentijdse kunst uit Israel
Eigentijdse kunst uit Uganda
Figuratieve kunst
Galerie Esprit
Georges Vantongerloo
Giuseppe Penone
God in de Nederlandse beeldende kunst
Grafiek aan weerszijden van de grens
Hans Broek
Hans Broek 2
Henk van den Berg
Henri Jacobs
Het vernuft
Hubert Damisch
Jan Fabre
Jan Vanriet
Jan Vosters
Jean-Marc Spaans
John Koermeling
Klaas Gubbels
Korrie Besems
Kunst in 't Kijkhuis
Lebuin d'Haese en Paul Beckers
Loek Grootjans
Lokaal 01
Lokaal 01 - 2
MUHKA
Marcel Maeyer
Marion Lambert
Mark Outjers
Michael Kirkham
NBKS 1
NBKS 2
NBKS 3
NBKS 4
NBKS 5
Norbert Prangenberg en Herbert Hamak
Ossip
Piet Berghs
Rob Scholte
Ronald Zuurmond
Sal Meijer
Sint Joost
Sol Sneltvedt
Tijdloze geheimzinnigheid
Trudy Peeters en Rolf ter Veer
Vincent Mentzel
Vrouwelijke schoonheid
Wide White Space
William Speakman
Wim Delvoye
Yarre Stooker







Ronald Zuurmond Op de uitnodiging voor zijn tentoonstelling in De Verschijning in Tilburg zien we een foto van het atelier van Ronald Zuurmond. Op het hoekje van een tafel een pot met schilderskwasten, wat tubes, handschoenen en onduidelijke bussen. Op de achtergrond het raam van een deur die niet nader vast te stellen uitzicht geeft op de buitenwereld. De foto is in dia-negatief en dus met omgekeerd licht, een bijkomstigheid misschien maar wel een die typerend is voor waar Zuurmond in zijn werk mee bezig is. Hij schildert met een overdaad aan verf een beeld van de werkelijkheid en schudt dat weer door elkaar. Eenduidig is zijn werk nergens. Ronald Zuurmond is een jonge schilder (1964) die nog maar weinig geŽxposeerd heeft. Die eigenlijk ook nog maar net schildert. Na tal van baantjes en een studie sociologie werd hij in 1991 op de academie in Tilburg aangenomen. Om er na nog geen twee jaar weer vlug van af te gaan. Hij besloot om het zelf uit te zoeken en dat doet hij inderdaad, op een buitengewoon interessante manier. Hij is een kunstenaar die iets te zeggen heeft, met een eigen blik op de werkelijkheid in een zeer eigen handschrift. Niet academisch, wellicht wat onhandig maar in ieder geval persoonlijk, beter nog: eigenzinnig. Hij maakt schilderijen, bijna allemaal op bescheiden, klein formaat waarin de weergave van de zichtbare wereld wringt en wrikt. Het beeld dat hij schildert heeft als het ware een ingebouwde storing die maakt dat de geschilderde voorstelling nooit helemaal is wat ze lijkt. Alsof we nergens volledig greep op datgene mogen krijgen wat we denken te herkennen. Hij toont in De Verschijning tien recente schilderijen. De tentoonstelling heeft hij getiteld 'Binnenlanden 2/Ruis' waarmee hij een verbinding maakt met zijn vorige tentoonstelling in de Amsterdamse galerie De Praktijk die allerwegen aandacht trok. Een opmerkelijk eigen geluid in Nederland. De binnenlanden van Zuurmond, dat zijn schilderijen die een introverte, stille wereld oproepen. Bij de kijker treedt tijdens het proces van interpretatie een zekere ruis op, een storing bij het opvangen van de signalen die wij voor geluid aanzien. Het schilderij 'Space-cake' toont een kaal en onherbergzaam landschap in zwart en grijstinten. Althans, wij denken al vlug dat zoín schilderij een landschap voorstelt. Onderaan een strook zwart, daarboven een hoge, grijze ruimte waarin met warmer soort grijs een grote vlek is geschilderd. Als dat een wolk is, dan is het zwart de aarde en het grijs de eindeloze lucht. Alle ingrediŽnten voor een landschap lijken aanwezig. Maar over het hele beeld verspreid heeft de schilder ingegrepen door in de toch al vette verflaag kleine toetsen in rood aan te brengen als mazelen op een verfhuid. Het is alsof hij tegelijk ook wil ontkennen dat dit schilderij een landschap is. Wij kunnen wel denken dat het een landschap is, maar het is en blijft een schilderij met eigen wetten. En die schrijven nergens voor dat wat wij zien ook werkelijk zo is. Renť Magritte heeft dit probleem vlijmscherp aan de orde gesteld in zijn schildering van een pijp waaronder hij met penseel schreef: 'Ceci níest pas une pipe'. Hij schilderde de perfecte pijp, zodanig dat het beeld voor iedereen ook een pijp is. Maar wat Magritte wilde zeggen was: kijk maar, er staat niet wat er staat. Het is tenslotte een schilderij. Met dat bedoelde verschil tussen beeld en werkelijkheid heeft elke kunstenaar te maken. Ronald Zuurmond stelt het thema aan de orde door 'ruis' aan te brengen in onze verwerking van wat hij als beeld maakt. Door een landschap te schilderen en het terzelfder tijd ook te ontkennen. Een bovendien door net zoveel aandacht te vragen voor het schilderen zelf als voor de voorstelling. 'Zuidplein' is een klein, intrigerend doek, nadrukkelijk en dik geschilderd. Bovenaan vette verfstreken die als een gordijn in de denkbeeldige ruimte hangen. Daaronder met paletmes een paar witte, brede sporen van links naar rechts over het doek, over andere andere kleuren heen die hier en daar zichtbaar zijn. Alsof je de sneeuw wegkrabt om de aarde te zien. En onderaan een bodem van zwart. 'Zuidplein' is het beeld van een lege, verlaten ruimte, de uitdrukking van het verlangen naar iets wat wellicht helemaal niet bestaat. Maar dat is een zaak van de kijker. Zuurmond noemt zijn werk dagdromen. Dingen zien, langdurig bekijken en vooral associaties toestaan. In 'Oever' schildert hij een waterschap met lage horizon en hoge lucht in rose (!) en wit waarin de bomen ballonnen zijn geworden die met verftouwtjes aan de aarde hangen. Ronald Zuurmond is een zeer opmerkelijk talent wiens werk een gemakkelijke communicatie heeft met de kijker. Daarom wellicht staan er ook twee gemakkelijke stoelen en krijgt de kijker namens de kunstenaar koffie aangeboden. De kijker moet zich thuis kunnen voelen in een geschilderde wereld waarin dit keer geen mens te bekennen valt. De Verschijning, Lanciersstraat 42, Tilburg. De presentatie van Ronald Zuurmond duurt tot 3 maart en is te zien van donderdag t/m zondag van 1 tot 5 uur.