Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
't Tongerlohuys
Ad van Haandel
Anthony Caro
Arja Hop
Carel Blotkamp
Carel Visser
Carola Popma en Hans Klein Hofmeijer
De Tuin der Verbeelding
De tekening als omweg naar het beeld
Documenta 10
Dominique Ampe
Echtpaar Mols
Eigentijdse kunst uit China
Eigentijdse kunst uit Israel
Eigentijdse kunst uit Uganda
Figuratieve kunst
Galerie Esprit
Georges Vantongerloo
Giuseppe Penone
God in de Nederlandse beeldende kunst
Grafiek aan weerszijden van de grens
Hans Broek
Hans Broek 2
Henk van den Berg
Henri Jacobs
Het vernuft
Hubert Damisch
Jan Fabre
Jan Vanriet
Jan Vosters
Jean-Marc Spaans
John Koermeling
Klaas Gubbels
Korrie Besems
Kunst in 't Kijkhuis
Lebuin d'Haese en Paul Beckers
Loek Grootjans
Lokaal 01
Lokaal 01 - 2
MUHKA
Marcel Maeyer
Marion Lambert
Mark Outjers
Michael Kirkham
NBKS 1
NBKS 2
NBKS 3
NBKS 4
NBKS 5
Norbert Prangenberg en Herbert Hamak
Ossip
Piet Berghs
Rob Scholte
Ronald Zuurmond
Sal Meijer
Sint Joost
Sol Sneltvedt
Tijdloze geheimzinnigheid
Trudy Peeters en Rolf ter Veer
Vincent Mentzel
Vrouwelijke schoonheid
Wide White Space
William Speakman
Wim Delvoye
Yarre Stooker







William Speakman Beeldend kunstenaar William Speakman (GB/NL) nestelt zijn werk op de grens van werkelijkheden. Hij is bezig aan een reeks van installaties die een perfecte kopie zijn van een werkelijkheid. In de geÔsoleerde ruimte van een tentoonstellingszaal lijken ze op een werkelijkheid die wij kennen, maar ze zijn uiteraard die werkelijkheid niet. De duikcabine die hij vorig jaar in De Fabriek in Eindhoven heeft getoond, de hennepkwekerij die hij bouwde en installeerde op de zolder van De Beyerd in Breda en de mistgang die hij nu toont in De Verschijning in Tilburg zijn gevallen van virtuele realiteit. Op de plek waar de installatie zich bevindt, bestaat die ook echt, wij kunnen er daadwerkelijk in treden en er deel van uitmaken, maar uiteindelijk is ze een kopie van wat wij effectief werkelijkheid noemen. William Speakman (1968) is van geboorte een Brit die in Brabant is opgegroeid. Een geval van dubbelnationaliteit, GB/NL dus. Tussen 1988 en 1993 heeft hij gestudeerd aan de kunstacademie Sint Joost in Breda waar hij nog steeds woont en werkt. Hij is beeldend kunstenaar en niet te benoemen naar een afzonderlijke discipline. Hij is de bedenker en uitvierder van beelden en installaties die de toeschouwer een werkelijkheid binnenvoeren door de zintuigen te bewerken en zo een ervaring op te roepen. Hij is een beeldend kunstenaar bij wie het om de 'inventions' gaat, de ideeŽn die in zijn hoofd opkomen en die niet noodzakelijk een verband met de vorige hoeven te hebben. Hij is als kunstenaar nog jong en laat bewust die 'inventions' de vrije kans, gewoon omdat die belangrijker zijn dan het bouwen aan een hecht oeuvre of het ontwikkelen van een stijl. Artisticiteit is wezenlijker dan stijl. Op de zolder van De Beyerd was zeer onlangs een hennepkwekerij te zien die een volmaakte nabootsing was van de werkelijkheid. De eerste deur gaf toegang tot een sluis, de tweede voerde de kwekerij binnen waar een vloed van licht en warmte de zacht hallucinerende geur van hennep produceerden. Juist de overgang van donker naar licht, van koelte naar warmte, van museumlucht naar de prikkelende geur van hennep, van de ene werkelijkheid naar de andere,veroorzaakte een merkwaardige zintuigelijke gewaarwording. Daarmee werd die andere werkelijkheid een ervaring, meer dan een feit. In Tilburg in kunstenaarscollectief De Verschijning heeft hij een tien meter lange gang gebouwd, voorafgegaan door een soort van sluis waar de toeschouwer binnen kan treden. Het geheel is menshoog en volledig omsloten door transparant plastic. Het frame is van hout. Aan de buitenkant hangen twee geisers die warm water in de gang laten lopen tot op ongeveer 15 centimeter hoogte. Het warme water condenseert en brengt zo een nevel voort die als een dikke brij in de gesloten gang hangt. Als je de gang instapt, kijk je in de ondoorgrondelijke mist die oriŽntatie moeilijk maakt. Het begin van een weg nergensheen. De ontkenning van een ruimte. Het werk van Speakman tot nu toe bestaat uit een boeiende verzameling beelden, niet enkel bedoeld in de zin van sculpturen, maar in de zin van concreet geworden voorstellingen. De dromen en associaties, de bedenksels en toevalligheden, geeft hij vorm met het materiaal dat daarbij past. Daarom is de trits installaties in Eindhoven, Breda en Tilburg die een virtuele realiteit oproepen nu eenmal anders van opzet en uitvoering dan bij voorbeeld de bronzen duikboot die hij twee jaar geleden aan de rand van de vijver in park Wolfslaar plaatste of anders dan de parkeergarages in brons die op een besloten ruimte aan de Catharinastraat in Breda staan. Als alles denkbaar is, dan moet alles mogelijk zijn. De artistieke geest staat zich daarbij geen beperking toe. En daarom is het werk van William Speakman zo verrassend. De Verschijning, Lanciersstraat 42, Tilburg. De peresentatie duurt tot 14 april en is open van donderdag t/m zondag van 1 tot 5 uur. De parkeergarages in brons zijn te zien in de semie-publieke ruimte naast de Tuin van merkx, Catharinastraat 30/32 Breda.