't Tongerlohuys Ad van Haandel Anthony Caro Arja Hop Carel Blotkamp Carel Visser Carola Popma en Hans Klein Hofmeijer De Tuin der Verbeelding De tekening als omweg naar het beeld Documenta 10 Dominique Ampe Echtpaar Mols Eigentijdse kunst uit China Eigentijdse kunst uit Israel Eigentijdse kunst uit Uganda Figuratieve kunst Galerie Esprit Georges Vantongerloo Giuseppe Penone God in de Nederlandse beeldende kunst Grafiek aan weerszijden van de grens Hans Broek Hans Broek 2 Henk van den Berg Henri Jacobs Het vernuft Hubert Damisch Jan Fabre Jan Vanriet Jan Vosters Jean-Marc Spaans John Koermeling Klaas Gubbels Korrie Besems Kunst in 't Kijkhuis Lebuin d'Haese en Paul Beckers Loek Grootjans Lokaal 01 Lokaal 01 - 2 MUHKA Marcel Maeyer Marion Lambert Mark Outjers Michael Kirkham NBKS 1 NBKS 2 NBKS 3 NBKS 4 NBKS 5 Norbert Prangenberg en Herbert Hamak Ossip Piet Berghs Rob Scholte Ronald Zuurmond Sal Meijer Sint Joost Sol Sneltvedt Tijdloze geheimzinnigheid Trudy Peeters en Rolf ter Veer Vincent Mentzel Vrouwelijke schoonheid Wide White Space William Speakman Wim Delvoye Yarre Stooker
|
Het zwembadgevoel
De entree in de grote zaal van Lokaal 01 is een duik in het ondiepe. Beeldend kunstenaar Yarre Stooker stelt de bezoeker voor de keus, ofwel een paar natte voeten te halen of wankelend over de rand van het betegelde bassin de zaal binnen te gaan. Het laatste dan maar. Wat je vervolgens meemaakt is een zeer dubbele, verwarrende ervaring. Wat je ziet is iets anders dan wat je beleeft. De zaal is gevuld met een drietal beeldschermen op de grond, twee kleine, ondiepe bassins, twee witte koorden van muur tot muur en enkele foto’s. Tot zover de kale opsomming van de zichtbare feiten.
De beleving is veel malen indringender dan de feiten suggereren. Vanaf het eerste bassin bij binnenkomst word je ondergedompeld in een alles omvattend zwembadgevoel. Alle zintuigen worden geprikkeld door sensaties die onverkort leiden naar het zwembad en alle herinneringen die daarbij horen. Je ruikt chloor, het kleine bassin is in lichtblauw betegeld, de kleur van water. In het water drijft een lange reep pleister, zo een die op drukke dagen altijd in het zwembad dreef en die losgeraakt was van een been of arm die geschaafd was bij en val van de duikplank. De video’s tonen een rode en een blauwe paraplu, drijvend in het bad en laten de daarbij horende geluiden horen van een zwembad: een baaierd van geluid. De witte koorden die parallel aan elkaar van muur tot muur lopen begrenzen de banen in het bad en vallen daarmee in het beeld dat zich in het hoofd van de bezoeker gevormd en uitgebreid heeft. Alles past daarin. Dus ook het transparant blauwe licht dat uit de halogeenlampjes en door de met dun plastic afgeplakte vensters naar binnen golft. Het tweede bassin is een heel subtiele aanvulling: uit het roostertje in het midden steken een paar zwarte haren, dat wat is overgebleven van een zwempartij.
Het hele project is een uiterst zorgvuldige regie van een zintuiglijke gewaarwording. Stooker heeft het beeld van het zwembadgevoel tot op het bot ontleed en het met een reeks van kleine ingrepen teruggebracht in de tentoonstellingsruimte. Niet als een tastbaar object, maar in de vorm van een fysieke beleving van wat we allemaal kennen en ons herinneren. De chloorlucht, bij voorbeeld, blijkt afkomstig uit kleine wijwatervaatjes die her en der in de zaal verspreid hengen. In plaats van wijwater chloor, in plaats van een kruis een kleine foto van Stooker in het zwembad. Een klein onderdeel van de sensatie. De versterking zit in de vreemde en vooral onverwachte ruimte. Waar je het niet verwacht, word je ondergedompeld in het zwembad.
De foto’s die in de zaal en boven de ingang hangen, zijn van een opmerkelijke scherpte en helderheid. Ze leggen de transparantie en tegelijk de massa van het water vast zoals Hockney het water heeft geschilderd in zijn lege badtaferelen. Alles op de foto’s van Stooker geurt naar water.
Yarre Stooker: 'Geluiden uit een luchtig zwembad' in Lokaal 01, Kloosterlaan 138, Breda. Tot 13 oktober, open van donderdag t/m zondag van 1 tot 5 uur.
|