Anne van de Pals en Peter Buggenhout Bloemen in het fin de siecle Corry van Heijst Een Spaans drieluik Franz West Galerie De Verbeelding Hannelore Houdijk en Michiel Verheggen Hilarius Hofstede Ilya Kabakov Jan Roeland Leon Spilliaert Lokaal 01 Martin Riebeek Menashe Kadishman en Job Hansen Michel Huisman Prenten uit de Renaissance Sint Joost Tytgat
|
Corry van Heijst
In de galerie van interieurzaak Segeren in Breda toont Corry van Heijst een twintigtal schilderijen die bijna allemaal een vrouw als onderwerp hebben. Ze beperkt zich in haar weergave tot de buitenkant, tot de gestalte. Zij schildert vrouwen zonder te raken aan de ziel, aan dat wat zich afspeelt achter het uiterlijk zichtbare. Zo blijft de vrouw een schetsmatige gestalte, een aanzet en meer niet. Er zijn een paar schilderijen bij die zelfs letterlijk een modeschets lijken. Zo’n snelle tekening die een couturier maakt om het volume en de beweging te vinden dat hij in zijn kledingontwerp zoekt.
Het concept van de schilderijen van Corry van Heijst is steeds hetzelfde. Ze schildert een duidelijke achtergrond in liefst felle kleuren. In die kleuren zit een permanente beweging door de vegen van het penseel waarmee ze de verf op doek brengt. Tegen die achtergrond leunt de geschilderde vrouw die af en toe alleen met contourlijnen is aangegeven. Dat geeft haar doeken iets tekenachtigs, iets duns dat aftekent tegen de volheid van de kleur. De gestalten zijn verenkeld tot een pose, tot een gebaar, tot een statisch beeld. Wat afwezig is, dat is de psychologische werkelijkheid van de mens. Ook op een schilderij is dat belangrijk, wil het doek althans het plaatje ontstijgen. En dat gebeurt hier niet. Corry van Heijst schildert in een vaste techniek, in een zelfde compositie, met een zelfde kleurenschema een eendimensionale wereld. Eenvoudig en duidelijk.
Galerie Segeren, Raadhuisstraat (bij de Ginnekenmarkt), Breda. Open van dinsdag t/m zaterdag.
|