Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
Anne van de Pals en Peter Buggenhout
Bloemen in het fin de siecle
Corry van Heijst
Een Spaans drieluik
Franz West
Galerie De Verbeelding
Hannelore Houdijk en Michiel Verheggen
Hilarius Hofstede
Ilya Kabakov
Jan Roeland
Leon Spilliaert
Lokaal 01
Martin Riebeek
Menashe Kadishman en Job Hansen
Michel Huisman
Prenten uit de Renaissance
Sint Joost
Tytgat







Hilarius Hofstede De reeks Lightning beleeft haar vierde aflevering in De Beyerd. Geleidelijk aan groeit een mooi en eigenzinig beeld van waar jonge, talentvolle beeldende kunstenaars mee bezig zijn . Het gaat vooral om kunstenaars die nog niet in het circuit van gevestigde galeries of nog niet tot de muren van het museum zijn doorgedrongen. Nu is de beurt aan Hilarius Hofstede, de kunstenaaar die de besloten zolderruimte van De Beyerd tot zijn beschilklking heeft gekregen om werk te tonen. Er is een hoop te zien, onder de titel Sun Moon Arse (Eclipse). Kort gezegd is de hele installatie een verbeelding van wat het samengaan van kosmologie, zoölogie en seksualiteit oplevert. Althans in de beleving van Hilarius Hofstede. Je kunt ook zeggen dat hij een stoofpot maakt van mythes, natuurreligie, losse gebruiksvoorwerpen, culturele verwijzingen, tekeningen en teksten. Wat die stoverij oplevert ? Een nieuwe eigen mythe die een uitvoerige legenda en vervolgens exegese nodig heeft om begrepen te kunnen worden. Wat is er te zien ? De entree tot de zolder wordt gemarkeerd door een pluchen beer met een leren brookszadel als kop. Dat kun je dus niet meer doen, wat je er ook mee wilt bedoelen. Na de stierenkop van Picasso samengesteld uit een fietssstuur en zo’n zelfde zadel, kun je dat alleen nog maar zien als een imitatie. Een vondst die geen vondst meer is. Dat zadel is een icoon van de twintigste eeuw geworden, net als het wiel op een krukje van Duchamp, net als een vethoek van Beuys, net als het varken van Koons. In de zaal zelf een zorgvuldig geregisseerde voorstelling van tekeningen, teksten van Hopi-indianen en bering Zee-eskimo’s, een hemelvaart van steigerpijpen, autobanden, discobollen die als de zon, de maan en de aarde in het universum van Hilarius Hofstede ronddraaien, teksten en voorwerpen met sexuale toespelingen. Om je ogen aan uit te kijken. Hier is ontzettend veel verhaal dat ons in ongrijpbare fragmenten verteld wordt. Het gaat over de mens, natuurlijk. Wat Hofstede ons vertelt, is een verhaal over de totale zonsverduistering en de grote sexuele opwinding in het dierenrijk. Samen met alle parafernalia uit onze eigen cultuur die we hier zien, werkt die bijvoegselmythologie als een spiegel van goed en kwaad. Een soort moralisme dat veel nadruk op het verhaal en weinig aan opvallende beeldende kwaliteit oplevert. Wat blijft er over als je niet mee wilt doen aan die rituele indianendans op de zolder van De Beyerd ? De vraag stellen is in dit geval gemakkelijker dan haar beantwoorden. Zijn het dan toch de kleren van de keizer ? De installatie van Hilarius Hofstede is tot 9 februari te zien in De Beyerd, Boschstraat 22, Breda. Op maandag gesloten.