Archief Frits de Coninck
199319941995199619971998199920002001
Ab van Hanegem
Desorientierung des Blickes
Figuratieve kunst
Fotografie in de 19e eeuw
Francis Bacon
Gerrit Benner
Jan Andriesse
Jan Fabre
Kunst op de Koekoek
Kunstleer
Kunstuitleen
Lokaal 01
Martin van Vreden







Beeldende kunst in weer en wind Een initiatief als kunst op de koekoek had beter weer verdiend. Wat voor de zesde keer georganiseerd is in de tijd dat de rododendrons in bloei plegen te staan, is geteisterd door novemberstormen die het bezoek aan de manifestatie niet tot een zomers evenement hebben gemaakt. Liefde voor de kunst kent ook grenzen. Aan een zijstraat van de Zundertseweg, in het buitengebied onder Etten-Leur organiseerde de familie Mol voor de zesde achtereenvolgende keer een presentatie van beeldende kunst en kunstnijverheid. De tuin, het heideveld voor het huis en het bos erachter waren voor een weekend beschikbaar gesteld aan tal van beeldende kunstenaars die daar hun werk konden tonen. En als het kon ook verkopen. Een sympathieke daad van kunstliefde om in een gastvrije omgeving een ontmoeting te arrangeren tussen kunstenaar en kijker. De kunstenaars, van wie de meeste ter plekke aanwezig, zijn bekenden van de familie Mol, uit alle hoeken van het land vandaan gehaald. De formule is tamelijk vrijblijvend. De kunstenaars tonen hun werk her en der in het grote gebied rondom het buitenhuis, zonder dat ze met elkaar inhoudelijk veel te maken hebben. Geen thematisch verband dus, ook geen kwalitatieve ordening. Daarvoor was de verscheidenheid te groot. Dat is ook wel de charme van zo’n initiatief, waar niet de intellectuele normen van het museum heersen, waar geen kunstgeschiedenis geschreven wil worden. Gewoon tussen bomen en struiken, langs paden en in kleine vennen, temidden van de heide en de door regen en storm geteisterde rododendrons kunstwerken van allerlei aard en kwaliteit. Waarvan er sommige verrasten door hun relatie met de schitterende omgeving en andere ergernis opriepen omdat ze soms zo duidelijk kunst willen zijn, of in ieder geval daarop willen lijken. Een van de verrassende objecten stond aan het begin van de wandeling, midden op het heideveld. Ton Oostveen had daar zijn 'Icosaeder' geļnstalleerd, een constructie van flinterdunne koolstofbuizen met een polyester bespanning. De vormen van dit object dat iets weg had van een perpetuum mobile, zijn ontleend aan de wiskundige basisvormen van Plato. Bedoeld als lichtgewicht prooi van de wind, maar de harde windstoten moeten toch echt een maatje te groot zijn geweest. Niko van Stichel verraste met soms heel eenvoudige vormen die door hun afwijkende primaire kleuren juist in deze groene omgeving een teken werden. Waar het groen al te zeer domineert, zijn blauw, rood en geel bijna ontwrichtend. Een van de aardigste plekken was midden in het bos waar Rieni Bal onder een voor de gelegenheid neergezette partytent haar hoeden toonde. Helemaal niet met de bedoeling om de taal van de beeldende kunst te spreken. Voor het merendeel draagbare hoeden die opvielen door hun onconventionele ontwerpen en het bijzondere materiaal dat erin verwerkt was. Gelooide huid van een karper bij voorbeeld. Zoals de hoeden daar stonden, op ijzeren stangen direct in de bosgrond, leken ze meer beeld te zijn dan beelden die elders in dit domein nadrukkelijk op een sokkel kunst stonden te zijn. Het is te hopen voor West-Brabant dat de manifestatie Kunst op de Koekoek een blijvende traditie is die niet door kou en regen van het afgelopen weekeinde verziekt wordt.